Project Description

Hvad er VSM


Værdistrømsanalysen er en metode til at kortlægge og vurdere hvor effektivt arbejdsflowet er. Altså arbejdes der både med materiale- og informationsflow. Således har VSM både en forståelsesmæssig, analytisk og kommunikativ berettigelse.

En værdistrøm er alle de aktiviteter (både værdiskabende og ikke-værdiskabende), som er nødvendige for at bringe en sag eller et produkt igennem organisationen og ud til kunden. Arbejdet med værdistrømme betyder, at der arbejdes med helheder og ikke kun individuelle processer. Vi går således fra et funktionsopdelt siloudsyn til at se værdikæden gennem hele organisationen.

Når man skal foretage en værdistrømsanalyse er det vigtigt, at man nøje udvælger det produkt, den sag eller den ydelse, som man ønsker at arbejde med. Herefter kortlægges den nuværende situation. Dette gøres ud fra fakta og ikke vurderinger eller meninger. Herefter opstilles en vision for den fremtidige arbejdsgang ud fra lean principper. Endelig planlægges rækkefølgen af de aktiviteter, der skal finde sted, for at opnå den fremtidige situation.


Hvilke resultater opnår vi typisk ved at anvende VSM


Værdistrømsanalyse bidrager til skabelsen af en forståelse af værdikæden, og ingen kæde er som bekendt stærkere end sit svageste led. Således kan værdistrømsanalyse være med til at give kendskab til de stærke og de svage led. Dette overblik giver mulighed for at lave en klar prioritering af optimeringsindsatsen. Værdistrømsanalysen giver endvidere et fælles sprog og forståelse af processerne, hvilket gør beslutninger vedrørende flowet gennemskuelige, således at prioriteringen af gevinsternes hjemtagelse kan planlægges.


Cases med VSM

Skemalægning

Læs mere

Møder

Læs mere

Ungdomsklub

Læs mere

Vandindvinding

Læs mere

Pallehåndtering

Læs mere

Ukurantevarer

Læs mere

Testplan

Læs mere

Udviklingsprojekt

Læs mere

Ansættelse

Læs mere

Plastproduktion

Læs mere

Lokalplaner

Læs mere

Jobcenter

Læs mere

Brugermanual

Læs mere

Software

Læs mere

Sengeproduktion

Læs mere

Reklamation

Læs mere

Rekruttering

Læs mere

Salg og Indkøb

Læs mere

PhD

Læs mere