Baggrund for projektet – lange ventetider

Udviklingen på markedet for elektronikprodukter hvor virksomheden opererede har været igennem en rivende udvikling i løbet af de seneste år, hvilket medførte store krav til omstillingsparathed og time-to-market fra virksomheden. Lean-projektet handlede om implementeringen af software i virksomhedens produkter. Det skulle ske på den mest hensigtsmæssig måde, og med mindst mulig tidsspilde. Medarbejderne havde i forvejen problemer med misinformation og spild, hvilket ofte betød lange ventetider for kunderne.

Indsatsområder – bedre flow og kortere ventetid

Et af de helt store indsatsområder for afdelingen var reduktionen af den tid det tog, at implementere den nye software i elektronikken. Lederne havde estimeret en merudgift på 75.000 DKK hver gang de overskred tidsperioden for en specifik software. Implementeringen skulle foretages indenfor en relativ kort tidsperiode. ”Vinduet” i produktionen hvor implementeringen skulle finde sted var presset ind i mellem to andre processer og det medførte et stort pres på test processen. Udgangspunktet var i første omgang at kortlægge processen og undersøge flowet.

Avendte metoder: VSM, PDCA, SIPOC

I forbindelse med projektet blev SIPOC benyttet for at kortlægge hvordan leverandør og kundeforholdet så ud. Kunden blev betegnet som næste afdelingen i processen efter implementeringen af softwaren. På baggrund af SIPOC blev værdistrømsanalyse benyttet og på den baggrund kunne projektgruppen visualisere hvilke værdiskabende aktiviteter der var på produktionslinjen. Selve procestiden var 10 timer hvorimod ventetiden var på hele 70 timer. Udnyttelsesgraden var kun på 60 % i implementeringsafdelingen. Derfor handlede det om at forhøje udnyttelsesgraden for at opnå et højere output fra afdelingen.
 
Derefter blev PDCA brugt til at planlægge hvilke skridt der skulle tages for at sætte projektet i gang. Dernæst blev der gjort klart hvilke skridt der skulle tages og hvordan flowet skulle se ud i fremtiden for at sikre en bedre udnyttelsesgrad.

Mål

  • Bedre flow i processerne
  • Nedbringe implementeringstiden
  • Undgå misinformation

Resultater

  • Bedre udnyttelsesgrad i den samlede implementeringen
  • Reducering i implementeringstiden
  • Implementering af en løsning der kunne nå break-even på under 10 måneder

Har du et lignende problem?

Vi vil hellere end gerne hjælpe dig med at besvare de spørgsmål, som du sidder tilbage med. Udfyld nedenstående kontaktformular, og så skal vi svare dig hurtigst muligt.

* skal udfyldes.


Jacob Steendahl Nielsen

Management konsulent

Se profil

jacob@howbiz.dk

tlf. 31 10 90 00