Project Description

Hvad er QFD


QFD er en metode der sikre linket mellem produktet af udviklingsprojektet og kundekra. Den understøtter processen i at omdanne kundekrav til design krav for medarbejderne. Omdrejningspunktet er at man kigger på kundekravene, omdanner dem til nogle design parametre og derefter forsøger at vægte dem i forhold til hvor meget værdi de skaber for kunden. Det kan hjælpe med at skære unødvendige features fra i produktet hvis kunden ikke vægter dem højt nok.

QFD har anvendelsesområde i mange typer organisationer, både fysiske produkter men også ikke-fysiske services. For eksempel anvendes det i vinduesproducenter, elektronikproducenter, udviklingen af software og servicevirksomheder. QFD hjælper med at skabe opmærksomhed og en fælles forståelse omkring hvad der skal til for at drive

Et af de essentielle input til QFD kan komme fra Voice of Customer som hjælper med at opfange kundens stemme, VoC er med til at skabe et fordybet indsigt i hvad kunden mener. Inputtet kan være forskellige variable såsom at kunden sætter pris på et robust materiale eller at de ser interfacet som en vigtig ting i produktet. Disse forsøger man så at oversætte til attributter

Udfordringerne i at benytte QFD er at sikre den information der findes bliver oversat korrekt i metoden, da man ellers kan ende med at designe produktet/service forkert på baggrund af mangelfulde inputs. Det er således vigtigt at sætte det rette hold og få det til at spille sammen.

Howbiz rolle kan stå for at implementere Quality Function Deployment-tankegangen i organisationen, så alle der er involveret forstår teorien bag og kan hjemtage gevinsten ved at arbejde med QFD. Blandt andet kan Howbiz stå for følgende:

  • Kommunikationsplan
  • Facilitering af processen
  • Sikre fastholdelse & videreudvikling