Project Description

Hvad er Anerkendende ledelse


Anerkendende ledelse er en innovativ ledelse, der indfrier den selvstændige, engagerende og selvledende medarbejders øgede krav om indflydelse, både ved at blive set og hørt og samtidig få værdisat sine kvalifikationer i virksomheden.

Troværdighed er et vigtigt element i den anerkendende ledelsesstil, da det får medarbejderne stil at føle sig indviet, hvilket gør at medarbejderne bliver i stand til at forpligte sig mentalt og føle ejerskab i forhold til de mål virksomheden sætter sig.

Det er vigtig for lederen at bevare motivationen hos sine medarbejdere og dette kan gøres ved at anerkende medarbejdernes kvalifikationer og præstationer. Den interne kommunikation skal bære præg af anerkendende ledelse, for derved efterlader den anerkendende kommunikation synlige spor i virksomheden.

Det er vigtigt at den anerkendende kommunikation bliver ordenligt planlagt, så det ikke ender med at være dårlig kommunikation. Dårlig kommunikation munder oftest ud i at en medarbejder har svært ved at tage ansvar, hvori mod hvis en god kommunikation vil få vedkommende til at føle sig anerkendt og dermed tage ansvar.


Hvilke resultater opnår vi typisk ved at anvende Anerkendende ledelse


Den anerkendende ledelse kan af erfaring bistå til en forhøjet motivation hos medarbejderne, hvis de inddrages af lederen og får en følelse af ejerskab. Samtidig kan den anerkendende ledelsesstil hindre eventuelle konflikter i at optrappe sig, hvis den bliver kommunikeret tydeligt til medarbejderne.

Desuden vil en medarbejder, der føler sig kontinuerligt anerkendt, bedre forstå de krav og forventninger lederen stiller og således også være mere motiveret for en forandring og vil se muligheder frem for at opleve en forandringsproces som en utryg situation.