Project Description

Hvad er Konflikthåndtering


Konflikter er en social realitet, som de fleste ser som noget negativt og noget der oftest håndteres dagligt. Nogle konflikter kan dog defineres som ”en konstruktiv uenighed”, hvor konflikten er en kreativ proces, hvor uenigheden bruges til at skabe nye og bedre løsninger.

Den oplevede konflikt kan opdeles i 4 forskellige konflikttyper (instrumentelle, interesse, værdi, person), som alle kan mødes enten undvigende, angribende eller undersøgende. For at vurdere den aktuelle konflikt, samt hvor alvorlig situationen er, kan der anvendes et værktøj som betegnes som ”Konflikttrappen”. Foruden at give et visuelt overblik på konfliktens alvor, viser den også i hvilken grad konflikten selv kan løses, eller om professionel hjælp er påkrævet.

Bag enhver konflikt findes der et konfliktsprog, som benyttes af de involverede parter. Konfliktsproget inddeler vi i det optrappende- og det afspændende sprog. Udfaldet af en konflikt afhænger meget af hvilken af disse sprogtyper man befinder sig i. Det optrappende sprog fungerer som et ledende, bebrejdende og afbrydende sprog, hvorimod det afspændende sprog går efter problemet ved at lytte til ende og udtrykke interesse.

Konflikthåndtering kan gribes struktureret an, ved fx at inddrage en mægler, som er en frivillig og fortrolig konfliktløsningsmetode, hvor en eller flere upartiske tredjepersoner hjælper parterne med at selv at finde løsninger.


Hvilke resultater opnår vi typisk ved at anvende Konflikthåndtering


Erfaring viser, at konflikter koster organisationer dyrt, hvis de får lov at eskalerer og ikke bliver løst. Hvis konflikter derimod bliver håndteret konstruktivt, kan de i stedet tilføre en organisation værdi. Organisationer som arbejder med konfliktforebyggelse samt konflikthåndtering mindsker dermed risikoen for de store ressourceomkostninger, som er tilkoblet konflikter både økonomisk, men ligeledes personalemæssigt, da konflikter er med til at skabe et forringet arbejdsmiljø.