Project Description

Hvad er Kompetenceudvikling


Kompetenceudvikling handler om at udvikle både den enkelte medarbejders kompetence, men ligeledes de samlede personalegruppers kompetencer, så kvaliteten i opgaveløsningen sikres nu og i fremtiden. Der findes mange definitioner på hvad kompetence er, men det anses ofte som værende: Evnen til at omsætte viden, færdigheder og holdninger til handlinger på jobbet.

Kompetenceudvikling har traditionelt omhandlet kursus- og uddannelsesforløb, men begrebet er reelt set meget andet end det. Kompetenceudvikling omfatter også den læring der til dagligt foregår på arbejdspladsen, i form af vidensdeling, sparring, coaching, nye arbejdsopgaven mm.

Det er vigtigt at udviklingen af både medarbejdere og lederes kompetence foregår på en systematisk måde og derfor ikke er præget at tilfældigheder. Herved sikres der, at udviklingsforløb og aktiviteter planlægges og gennemføres løbende.

Et aspekt af den systematiske kompetenceudvikling er at holde årlige, tilbagevendende medarbejderudviklingssamtaler og opstille udviklingsmål for den enkelte medarbejder eller grupper af medarbejdere.


Hvilke resultater opnår vi typisk ved at anvende Kompetenceudvikling


Kompetenceudvikling i en organisation giver mange udviklingsmuligheder for den enkelte medarbejder og for organisationen som helhed. Erfaring viser at organisationer som arbejder med kontinuerlig kompetenceudvikling og en systematisk tilrettelæggelse af dette, opnår flere fordele set fra et medarbejder- og ledelsesperspektiv.

Den interne kompetenceudvikling, som sker på jobbet giver blandt andet mulighed for, at lære og coache hinanden, for derved lettere at kunne tilpasse sig konkrete behov. Samtidig vil den eksterne kompetenceudvikling, såsom kurser og uddannelse, give kendskab ti l nye redskaber og værktøjer, som kan tilføre værdi til både medarbejderne og dermed den samlede organisation.