Project Description

Hvad er Idegenerering


Idegenerering er en vigtig del af innovation. Innovation er blevet et af de helt store konkurrenceparametre i en stadig stigende globaliseret verden. Det stiller store krav til erhvervslivet at de er i stand at udvikle nyskabende produkter. Det handler om at sørge for at ideerne også bliver omsat til produkter der skaber værdi for kunderne. Idegenereringen kan bestå af en hel række værktøjer så som blandt andet brainstorm, mindmap, storyboard, seks tænkehatte.

Idegenereringen kan starte ud fra en problemstilling eller en bestemt udfordring i forbindelse med et eksisterende produkt eller service. Derudover kan den også tages sin begyndelse ud fra input fra kunden eller et nyt forretningsområde hvor der skal skabes et nyt produkt.
Når idegenereringsfasen er i gang handler det om at stille sig positivt overfor de forskellige forslag og ideer der bliver fremført for ikke at dræbe kreativiteten. Det er meget vigtigt at udvælgelsen af ideerne først kommer senere i processen så der kommer flest mulig ideerne på banen.

Den kreative proces kan inddeles i fire faser:

  1. Forstå problemet – hvad er det vi søger efter?
  2. Definer problemet
  3. Brainstorm ved hjælp af forskellige metoder
  4. Udvælgelse og evaluering af ideer

Der er flere virksomheder der har haft fokus på at facilitere selve idegenereringsfasen, men det er også vigtigt at ideen bliver fulgt til dørs og bliver omsat til konkrete produkter. Howbiz har haft stor succes med at sikre idegenereringen fungerer optimalt og skaber gode resultater.