Project Description

Hvad er Social kapital


Social kapital er skab af gode relationer på arbejdspladsen, og er en måde at forstå, måle og tale om alt det, en organisation kan udrette i kraft af gode relationer. Hovedfokus i social kapital er på den værdi, som de gode relationer skaber på arbejdspladsen, dvs. hvordan disse relationer bedst muligt gør organisationen i stand til at løse sin kerneopgave.

Begrebet dækker over en kombination af:

  • Tillid
  • Retfærdighed
  • Samarbejdsevner

Eksempelvis kan tillid og samarbejdsvillighed gøre det muligt at trække på hinandens kompetencer, og er dermed med til at binde en organisation sammen.


Hvilke resultater opnår vi typisk ved at anvende Social kapital


Erfaring viser, at høj social kapital øger kvalitet, produktivitet og trivsel i virksomheden og samtidig har en positiv effekt på medarbejdernes fraværsprocent. Ligeledes kan en høj social kapital medføre, at virksomheden undgår mange små og store konflikter og de problemer og omkostninger som disse medfører.

Det er især afgørende for en organisation, at besidde en høj social kapital i forbindelse med en forandringsproces og en forankring af denne forandring.