Project Description

Hvad er KPI / målstyring


KPI står for Key Performance Indicators. KPI er en måde at nedbryde virksomhedens strategi til anvendelige operationelle mål, som den enkelte medarbejder/team/afdeling kan agere udfra. KPIen består af en målsætning, som sættes i relation til den nuværende performance og derved viser sammenhængen mellem de to. Disse indikatorer kan være forskellige alt afhængig af fokusområde, det vigtigste er at de er målbare. Det handler om at det der er vigtigt for organisationen skal oversættes til KPI’er som gør virksomheden kan styres. KPI anvendes ofte i sammenspil med Balanced Scorecard.

Der kan arbejdes både med mål der kan være kortsigtet og langsigtet, i nogle tilfælde kan det være en stor fordel at nedbryde langsigtet mål i delmål så der lettere kan laves opfølgning på om de performer og at der kan rettes ind i tide i stedet for at lade virksomheden bevæge sig i en forkert retning over lang tid.
Indenfor målstyring kan der med fordel skeles til SMARTE princippet, som står for at målene skal være Specifikke, Målbare, Accepterede, Relevante, Tidsbegrænset og Enkle.

Udfordringerne kan være at få opsat de rette KPI’er, så der måles på de rigtige ting. Derudover kan det også ske at KPI’er modarbejder hinanden da det for eksempel kan ske man øger salget, men at det sker på produkter med lav avance og derfor går imod det at øge overskuddet i virksomheden. Nogle oplever også at der kan være for mange mål, hvilket kan bevirke at i stedet for at skabe en rød tråd kan være en stressfaktor. Derfor er det vigtigt at kunne opprioritere max. 5 centrale KPI’er. Aktivt lederskab er en forudsætning for at få succes med KPI styring.
Howbiz kan bistå jer i at arbejde konstruktivt med at udarbejde en skarp målstyring i jeres virksomhed. Howbiz har mange års erfaring med KPI og kender derfor til de forskellige faldgruber der opstår når man forsøger at styre menneskers adfærd.